Afrikan auringon alta

Toukokuussa 2014 kahdeksanhenkinen EO:n aktioryhmä otti suunnaksi Kenian ja kolmen viikon mittaisen aktioseikkailun. Läpi kevättalven ryhmämme oli tiivistynyt ja saanut koulusta, sekä paljon hyviä neuvoja aktiomatkaa varten. Kaikki olivat jännittyneitä ja todella innoissaan tulevista viikoista.

Saavuimme aluksi Kenian pääkaupunkiin, Nairobiin, jossa tapasimme aktiomme vastuuhenkilön, Maikki Ochiengin. Maikin kanssa jätimme Nairobin taaksemme ja lähdimme lentokentältä kohti Kisumua, jossa viettäisimme aktiomme ensimmäisen viikon. Ensimmäiset päivämme Kisumussa sujuivat mukavan rauhallisesti.
Totuttelimme kenialaiseen elämänmenoon ja kulttuuriin. Maikin lisäksi meitä ohjasi Kisumussa SLEYn lähetti Ari Lukkarinen. Arin ja Maikin johdolla vierailimme muutamilla kouluilla, sekä tapasimme erilaisia vastuuhenkilöitä. Loppuviikosta olimme mukana järjestämässä orpolapsiprojektin nuortenpäivää. Päivän aikana kuunneltiin opetusta, laulettiin, tutustuttiin ja vietettiin mukavaa aikaa yhdessä. Omanikäisten nuorten kohtaaminen oli todella hieno kokemus. Kisumussa pääsimme myös ihailemaan luonnon monimuotoisuutta. Kävimme veneretkellä Victoriajärvellä, jossa saimme ihastella muun muassa virtahepoja.

Kisumussa vietetyn viikon jälkeen jatkoimme aktiotamme Matongossa. Anna-Liisa ja Paavo Markkula ottivat meidät lämpimästi vastaan perillä Matongossa. Heti ensimmäisenä iltana pääsimme kosketuksiin Matongon upean luonnon kanssa, kun Anna-Liisa ja Paavo veivät meidät tutustumiskävelylle lähiympäristöön. Matongossa ollessamme vierailimme orpokodissa, monissa erilaisissa kouluissa, sekä tutustuimme teologien ja opettajaksi opiskelevien koulunkäyntiin.

Matogosta siirryimme Nakuruun, jonne matkustimme nähdäksemme Kenian kaunista luontoa. Vierailimme Nakurun kansallispuistossa, jossa vierähti helposti useampikin tunti eläimiä ihaillen. Näimme kirahveja, vesipuhveleita, paviaaneja, seeproja ja sarvikuonoja. Päivä oli ikimuistoinen ja mukavan rauhallinen. Luonnon äärellä jokainen sai varmasti kerätä voimia aktion loppua varten.

Viimeinen etappimme matkallamme oli Nairobi, jonne olimme kaksi viikkoa aiemmin saapuneet. Majoituimme norjalaisten lähettien lähetysasemalla, joka oli viihtyisän kodikas. Nairobista teimme kahden yön mittaisen retken Maasai-maahan, jossa tapasimme juuri eläkkeelle jääneen Pirkko Igendian ja SLEYn lähetin Pauli Vanhasen. Vierailimme useissa kouluissa, sekä perinteisessä Maasai-kodissa. Lisäksi saimme kunnian osallistua Maasai-jumalanpalvelukseen, jonka jälkeen vietimme yhdessä seurakuntalaisten kanssa Pirkon eläkkeellesiirtymisjuhlaa.

Koko aktiomatka oli upea kokemus, josta jokainen meistä matkalaisista oli valtavan kiitollinen. Kolmen viikon aikana olimme nähneet, kokeneet ja oppineet hyvin paljon erilaisia asioita. Lähetystyön konkretisoituminen oli meillä jokaisella päällimmäisenä mielessä. Nyt tiedämme, miten haastavissakin olosuhteissa evankeliumin ilosanomaa saadaan julistaa ja jakaa. Sanoma armosta ja rakkaudesta kuuluu ihan kaikille.

Emmi Ruokoja

Valokuvassa (vasemmalta): Ville Orjala, Tuuli Saarinen, Sallamari Saloharju, Laura Brännkärr, Emmi Ruokoja, Ville Lahtela, Noora ja Antti Karvinen.